Program wyborczy a jego realizacja – rok po objęciu fotela Prezydenta

Krzysztof Pietruszewski
2019-11-17

W czwartek mija rok od zaprzysiężenia Piotra Korytkowskiego na Prezydenta Miasta Konina. Dlatego pora na pierwsze weryfikacje programu wyborczego Prezydenta z jego działaniami. Na początek przedsiębiorczość i praca.

Pierwszy punkt programu wyborczego ówczesnego kandydata na Prezydenta Miasta Konina Piotra Korytkowskiego jest obecnie jednym z intensywniej realizowanych postulatów. Na jego szczycie widnieje współpraca z regionami, szczególnie w obrębie gmin ościennych w ramach rozwoju Aglomeracji Konińskiej. Środkami do realizacji tego celu miały być: darmowa komunikacja miejska oraz rozbudowa sieci ulic i dróg rowerowych, obszarów pod inwestycje i usług komunalnych. Oddanych do użytku nowych dróg rowerowych nie było, jednak podpisano umowę na ich budowę w przyszłości. Łącznie chodzi o niecałe 2,5 km dróg rowerowych na terenie powiatu i Miasta Konin. Jeżeli chodzi o komunikację miejską Konin wciąż posiada połączenia z wieloma gminami ościennymi: Stare Miasto, Golina, Żychlin, Wola Podłężna, Kazimierz Biskupi i innymi. Brakuje jednak w tym zestawieniu Ślesina, który z tego co przedostało się do opinii publicznej, sam nie jest skory do współpracy. Ewidentnie brakuje połączeń z północną częścią Miasta i znajdującymi się tam gminami ościennymi. Trudno napisać cokolwiek o współpracy w zakresie usług komunalnych, ponieważ nie wydaje się, by w tym zakresie rozpoczęła się jakaś konkretna współpraca.

W kwestii terenów inwestycyjnych należy zaznaczyć, że te skupiają się raczej w Międzylesie, Niesłusz, Maliniec, Starówka i wokół wyspy Pociejewo (tereny inwestycyjne za stroną gospodarka.konin, link na końcu). Żadnych nowych terenów inwestycyjnych w ramach Aglomeracji Konińskiej na razie nie ma. Co więcej, trzeci punkt programu mówił o zapełnieniu inwestorami terenów inwestycyjnych z obrębu Międzylesie, jednak żaden się dotąd nie pojawił. Za wyjątkiem Malińca, gdzie najprawdopodobniej ma stanąć za kilka lat fabryka Johnson-Matthey, inne tereny inwestycyjne pozostają wciąż do dyspozycji.

Drugim bardzo ważnym punktem z tej części programu jest Konińska Dolina Energii, czyli transformacja energetyczna Konina. To właśnie ten punkt zdominował politykę Prezydenta Miasta Konina. I nie zanosi się, by miało się to zmienić. Dolina Energii miała opierać się na czterech filarach: energetyce konwencjonalnej (czyli utrzymanie węgla w celu przedłużenia czasu na całkowitą transformację, głównie chodzi o odkrywkę Ościsłowo), odnawialne źródła energii (elektrownie wiatrowe i fotowoltaika, jak również sprowadzenie inwestorów produkujących części do takich instalacji), elektromobilność (oparta przede wszystkim na wodorze) i logistyka (powstanie Centrum Logistyczne Aglomeracji Konińskiej skierowane do inwestorów z całej Polski). Dlatego po kolei.

W sprawie odkrywki Ościsłowo nadal nic się nie zmieniło. Inwestycja znalazła się w rządowym projekcie Polski Energetycznej, jednak samej decyzji co do rozpoczęcia jej działalności nie ma. Odpowiedź na tę kwestię została przesunięta na grudzień 2019 roku. Warto dodać, że to już kolejne z rzędu odraczanie odpowiedzi. Poza tym sprawa odkrywki węgla brunatnego to sprawa zależna głównie od decyzji Rządu RP. Prezydent Miasta może jedynie lobbować za powstaniem, jednak z tego, co jest przekazywane, kontaktu z rządem nie ma. I to nie tylko w tej sprawie.

Z kolei sprawa z OZE wygląda tak, że Miasto Konin inwestuje głównie w fotowoltaikę. W ciągu ostatniego roku ani razu nie pojawiła się wzmianka dotycząca elektrowni wiatrowych na terenie Konina. Z kolei instalacji fotowoltaicznych jest coraz więcej. Aktualnie takie instalacje powstają na terenie PWiK przy ulicy Nadrzecznej. Możemy je też zauważyć na znakach z sygnalizacją świetlnych (np. przejście dla pieszych na ulicy Jana Pawła II) lub przystankach autobusowych. Nie jest to nowość, gdyż w tę formę OZE celował również były Prezydent Konina Józef Nowicki. W planach są zaś kolejne.

Elektromobilność na razie ogranicza się do pozyskania firmy Johnson-Matthey. Przedsiębiorca będzie wytwarzać materiały potrzebne do produkcji baterii akumulatorowych do samochodów elektrycznych. Trzeba zatem zaznaczyć, że ten punkt istotnie jest realizowany, mimo iż budowa fabryki ma ruszyć dopiero w trzecim kwartale 2021 roku. Niewykluczone jednak, że aktualnie cała inwestycja potrzebuje na powstanie więcej czasu, ponieważ 25 października 2019 roku pojawiło się ogłoszenie o weryfikację raportu o oddziaływaniu na środowisko ws. wydania decyzji środowiskowych.

Centrum Logistyczne Aglomeracji Konińskiej nie powstało. Podobny los podzieliło kolejne Centrum – Centrum Obsługi Biznesu. Żadnego z nich nie obejmuje żaden plan i nic nie wskazuje, by w najbliższym czasie miały się pojawić.

Lokalny Fundusz Pożyczkowo-Poręczeniowy można potraktować jako nazwę projektu, która miała przyciągnąć uwagę wyborców. I była to obietnica, która musiała zostać spełniona, ponieważ takie pożyczki funkcjonowały jeszcze przed wyborami w Agencji Rozwoju Regionalnego w Koninie, o czym wówczas wspominał ówczesny kandydat. Trzeba jednak oddać, iż po zajęciu już stanowiska Prezydenta opcje się zwiększyły. Poza mikropożyczkami można było również ubiegać się o pożyczki w ramach programu Jeremie2.

Ostatnim punktem było przyjazne prawo podatkowe, w którym trzeba uczciwie przyznać, wielkich zmian nie widać. Z jego treści wynika, że firmy, które zatrudniają absolwentów szkół branżowych i wyższych na umowę o pracę otrzymają preferencyjne warunki podatkowe. Ten punkt na razie pozostaje niezrealizowany.

Podsumowując:

  • brakuje realizacji obydwu Centrów, które miały pomagać biznesowi;
  • nie pojawiły się żadne ulgi podatkowe dla absolwentów szkół branżowych;
  • pożyczki dla przedsiębiorców już funkcjonowały, jednak za czasu kadencji Piotra Korytkowskiego pojawiło się kolejny źródło na ich przekazywanie;
  • w kwestii OZE widzimy zdecydowane skupienie się na fotowoltaice, co jest kontynuacją polityki poprzedniego Prezydenta i zignorowaniu elektrowni wiatrowych;
  • nie ma decyzji odnośnie odkrywki Ościsłowo;
  • trwa jednak obiecany proces utworzenia przemysłu elektromobilnego opartego na wodorze;
  • nie powstały nowe tereny inwestycyjne, a obiecane zapełnienie inwestorami Międzylesia nie następuje;
  • współpraca z Aglomeracją Konińską kuleje, jednak większa część gmin włączyła się do organizacji komunikacji miejskie.

Jutro zaś o postulatach dotyczących oświaty, młodzieży, dzieci i rodziców.

Bibliografia:

https://www.facebook.com/notes/piotr-korytkowski/przedsi%C4%99biorczo%C5%9B%C4%87-i-praca/872135886329342/?__tn__=HH-R;

https://lajt.lm.pl/aktualnosci/informacja/122601/niskoemisyjna_umowa_na_autobus_drogi_rowerowe_i_oswietlenie;

https://www.przegladkoninski.pl/PL-H5/4/13370/decyzja-o-budowie-odkrywki-oscislowo-przesunieta-na-grudzien.html;

http://gospodarka.konin.pl/Oferty-inwestycyjne.htmlx;

https://www.pulshr.pl/rekrutacja/johnson-matthey-chce-budowac-w-koninie-fabryke-zaczyna-od-spotkania-z-mieszkancami,64472.html;

http://gospodarka.konin.pl/Johnson-Matthey-zainwestuje-w-Koninie-.htmlx;

http://www.arrkonin.org.pl/oferta/fundusz-pozyczkowy/;

https://bip.konin.eu/index.php?d=komunikaty&komunikat_id=1235;

http://gospodarka.konin.pl/files/8192/KONin-Tereny-Inwestycyjne-Plik-zbiorczy.pdf;

http://www.pwik-konin.com.pl/userfiles/files/Og%C5%82oszenie%20(9)(1).pdf.